آشپزی آسان
آشپزی آسان

آشپزی آسان

قورمه سبزی

سلام یه همه دوستای عزیزم من با تاخیر زیاد بازم اومدم پیشتون  من امتحانام شروع شده واسه همین شاید نتونم یه 2 هفته آپ کنم وبلاگمو غذایی که امروز میخوام بزارم یه خورشت اصیل ایرانیه که یعنی همون قرمه سبزی باشه و تقریبا 99 در صد مردم دوسش دارن و واقعا خوشمزست اینو من واسه یکی از دوستام (امیر مسعود جونم) بردم خیلی خوشش اومد و این مطلبم به درخواست ایشون گذاشتم ایشالا شما هم از این غذا خوشتون بیاد


مواد لازم (برای 4 نفر):

سبزی قورمه سبزی خرد شده (تره ، حعفری و شنبلیله) 400 گرم

لوبیا چیتی نصف پیمانه

گوشت چرخکرده 200 گرم

پیاز کوچک 2 عدد

آبلیمو 2 قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل ، پودر سیر و دارچسن به مقدر لاازم


طرز تهیه :
ابتدا یکی از اون پیازارو خوب ریز میکنیم و کفه قابلمه ای که میخوایم توش خورشتمونو درست کنیم روغن میریزیم و پیازو توش سرخ میکنیم وقتی که میخواست پیاز رنگ بگیره سبزیو بهش اضافه میکنیم و اونم خوب سرخ میکنیمش وقتی که سبزی خوب سرخ شد و رنگش تغییر کرد و بوی سبزی بلند شد قابلمه رو به اندازه ای که 4 انگشت آب رو موادمون باشه آب میکنیم سپس لوبیا رو بهش اضافه می کنیم و درشو میزاریم تا پخته شه حالا میریم سراغ گوشتمون اون پیاز کوچیکه دیگه رو با رنده ریز رندش می کنیم و با گوشتمون حسابی‌ مخلوطش می کنیم وقتی‌ مخلوطش کردیم تیک‌ های کوچیکه گوشتمونو برمیداریم با کفه دست اصطلاحا قلقلی می کنیم وقتی‌ لوبیا تقریبا نیم پز شده بود و رو به پختگی بود شعله گازو زیاد می‌کنیم که آب خئب جوش بزنه و کوفته ققلی هارو یکی‌ یکی‌ به خورشتمون اضافه می کنیم وقتی‌ همشونو داخل آب در حال جوشیدن ریختیم بازم شعلشو یکم کم می کنیم و میزاریم با مواد حسابی‌ پخته شه وقتی‌ لوبیا خوب پخته شد آبلیمو با نمک و بقیه ادویه هارو بهش اضافه می‌کنیم (اگه زودتر نمک و آبلیمورو بهش اضافه کنیم باعث میشه لوبیا دیر تر بپزه) و سپس شعلشو کم می کنیم و میزاریم 1 ساعتی خوب جا بیوفته.

وقتی که خورشتتون جا افتاد غذاتون حاضره و این غذارو با پلو سفید سرو کنین امیدوارم خوشمزه شده باشه دوست داشته باشین 


نظرات 14 + ارسال نظر
مهسا سرآشپز پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:05 ق.ظ http://zeitoonesiah.persianblog.ir/

سلام محمد جان
اولین چیزی که در سرو غذا مهمه و اونو خوب جلوه میده دور بشقاب هست
حتما به تمیز کردن دور بشقاب اهمیت بدید
بعد از کشیدن غذا با دستمال دور بشقاب رو تمیز کنید
ظاهر قرمه سبزیتون که خیلی خوب شده
موفق باشید

سلام مهسا خانوم میدونستم هرکی نظر بده اینو اول میگه اخه راستش حواسم اصلا به دور بشقاب نبود این غذا رو قبلا درست کردم دیشب که متنشو نوشتم دیدم دور بشقاب کثیفه و کاریشم نمیشد کرد اگه غذاهای دیگمو نگاه کنید هی کدومش این شکلی نبودن ایشالا دیگه تکرار نمیشه
آره طعمشم خوب شده بود اگه تعریف از خود نباشه

سحر پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:47 ب.ظ http://arshiaye-mashreghi.blogfa.com

رنگ و روش که خوبه.
یذره تمیزکاریت بیشترباشه بهترم میشه!

سلام ممنون
اونو اصلا حواسم نبود

خانوم ام ! پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:38 ب.ظ http://ye2khtare.blogsky.com

گـــــــیر دادیـــــــــــنا !
این همه دور بشقاباش تمیز بود هیچی نگفتین...تا یه بار یکم چر بو چیلی شده نکته بین شدین؟؟؟؟؟!!
به جاش تشویق کنین که یه پسر این همه استعدادو ذوق داره
داداش گلم 2تا نکته ی آشپزییو اضافه میکنم میدونم که میدونی :) :
1-ممکنه لوبیاتون دیرپز باشه..کلا بهتره 2-1 ساعت قبل لوبیارو تو آب سرد بذارین خیس بخوره که زودتر میپزه

2-برای غذاهای اصیل ایرانی مثل فسنجون و قورمه سبزی بهترین کار برای جا افتادن غذاتون شعله ی کم اجاقتونه
شعله اش باید از متوسط کمتر باشه و بیشتر از 1ساعت طول بکشه..هر از گاهی یه همی هم بزنین!
ببخشید جسارت کردم استاد ممد!!

سلام خواهر جون
خوبه شما رو دارم که هوامو داشته باشین
آراه حالا باید تمیزش میکردم اما یادم رفت خوب
ممنون که انقد ازن تعریف میکنین
خواهر جون اولین نکته رو حوصلشو ندارم آخه یدفه به فکرم میرسه مثلا این غذا رو درست کنم
نکته دومتونم که خودم هم نوشتم
در کل بعضی هارو دیدم شعله رو زیاد میکنن
خواهش میکنم خواهر جونم شما استاده منی

هانیه پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:38 ب.ظ http://hanichef.blogfa.com

وای چه جالب...تا حالا قرمه سبزی با قلقلی نخوردم و ندیدم...باید خوب باشه ها...مرسی

سلام هانیه خانوم
واقعااااااا ؟
من اکثرن با قلقلی دریت میکنم چون زود تر حاضر میشه
آره خوب میشه حتما امتحان کنین این شکلیشم
خواهش میکنم

زهرا دوشنبه 19 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:33 ق.ظ

خیلی خوب شده محمد
شکل و ظاهرش که به نظر خوشمزه میاد حتما مزه ش هم خوبه که دوستت کلی خوشش اومده :)
یه بار هم با لیمو عمانی امتحان کرد
کلا قرمزه سبزی ترش و تند خوشمزه تره به نظر من

سلام زهرا جون
اره خیلی خوشمزه شده بود
چشم حتما آخه لیمو عموانی نداشتیم
آره خواهری تند خوبه خوش نمکم باشه یکمیم ترش وای چس میشه

مریم سه‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1390 ساعت 04:44 ب.ظ http://www.cookingdiary.persianblog.ir

آفرین آفرین به پسر 18 سالمون
قرمه سزی چه خوب حسابی جافتاده مال من هیچ وقت اینجوری جانمیافته

سلام ممنون مریم خانوم
وای شکست نفسی میکنید
ممنون اخه منم با این که کوچیکم اما چند ساله آشپزی میکنم
اما در کل لطف دارین شما ازتون ممنونم و خیلی خوشحال شدم بهم سرزدین

امیر مسعود خیابانی سه‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1390 ساعت 06:11 ب.ظ http://ND-CO.ir

مـــــرســــــــی عــــــــزیــــــــزم م م م م م م


فدات عزیزممممممممم

مسعود جونت چهارشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:11 ق.ظ

این غذاش عالیه به همه پیش نهاد می کنم امتحان کنید . مگه نه امیر مسعود

حنانه دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:36 ب.ظ http://hannaneh1.blogfa.com

NADIA دوشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:34 ب.ظ

مژده دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ق.ظ

سلام قرمه سبزی من رنگ سبز داره و سیاه نمیشه ؟دوست دارم روغن بندازه و سیاه بشه؟

سلام
سبزیش زیاد سرخ بشه رنگش تیره تر میشه
وقتیم که خورش خوب جا میوفته به روغن میاد
بهترین کار هم واسه جا انداختن خورش شعله کم گاز هستش !

نازنین یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:22 ق.ظ http://hespenhan73.blogfa.com

سلام دوست عزیز

ضمن یاداوری نظرات دوستان برای تمیزی ظرف


این نکته رو هم بگم ک تزیین غذا یکی از مهم ترین ارکان آشپزیه

درپناه الله

ممنون از شما

مریم دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 03:27 ب.ظ

من لوبیا پخته تو فریزر دارم و این غذا رو تو نیم ساعت درست میکنم برای کارمندا خیلی خوبه البته باید لوبیا پخته باشه افرین به شما پسر گل

ممنون از شما

fafa پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 04:24 ب.ظ

اصلا ساعتی برا پختش نگفتی

حدودا با قلقلی 30 دقیقه آماده سازی داره
2 ساعت پخت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد